A Philadelphia kísérlet
Philadelphia kísérlet – ez volt a fedõneve az amerikai haditengerészet 1943-ban
végzett kísérletének. Tulajdonképpen mindenki ismeri a történetet, aki érdeklõdik az
olyan legendák és rejtélyek iránt, mint például az UFO-k vagy a Bermudaháromszög.
Mégis érdemes felelevenítenünk a történetet, hiszen olyan izgalmas kérdéseket vet
fel, mint hogy okozhatja-e valóban tárgyak és személyek láthatatlanná válását óriási
erõsségû mágneses tér?
No és hát a Philadelphia kísérlet volt modern korunk egyik elsõ modern legendája is.
Charles Berlitz, a Bermuda-háromszög kultuszának elindítója és William Moore
könyvet írtak az esetrõl. De honnan vették ismereteiket és mi bizonyítja azok
helytálló voltát?
Az egész történet Morris Ketchum Jessuppal kezdõdött, egy olyan férfival, aki igen
sokféle dolog iránt érdeklõdött. A húszas években csillagászatot és matematikát
tanított a michigani egyetemen. Doktori értekezéséhez kapcsolódva olyan kutatási
módszert fejlesztett ki, ami több kettõscsillag felfedezéséhez vezetett. Ezeket
egyébként az angol Royal Stronomical Society nyilvántartásba is vette. Hogy végül
Jessup elnyerte-e az asztrofizika doktorának címét, az kérdésesnek látszik. A
késõbbi évek során sokat utazott, s idejét a maja és inka romok tanulmányozására
fordította.
Arra a következtetésre jutott, hogy az ilyen építményeket csak egy idegen világ fejlett
technikájával állíthatták fel. Kutatásait végül pénzhiány miatt fel kellett függesztenie,
visszatért az USA-ba, ahol a The Case for the UFO (Az UFO-ügy) címû – ebben a
témában az elsõ – könyve miatt komoly támadások érték, mivel a mûben kevés,
tudományosan megalapozott adat keveredett nagytömegû áltudományos
magyarázattal.
A könyv 1955-ben jelent meg New Yorkban. Jessup felkérte olvasóit, noszogassák
kongresszusi képviselõiket, hogy követeljék az egyesített térelmélet további
kutatását. E kérdéssel foglalkozott Einstein életének utolsó éveiben, s Jessup hitt
abban, hogy ez az elmélet választ adhatna az UFO-k meghajtásának kérdésére.
1956.január 13-án Jessup megkapta az elsõ két levelet egy olvasójától, aki elõször
Carlos Miguel Allende, majd Carl M. Allen néven írt neki. Ezekben a hosszú lére
eresztett irományokban csak úgy hemzsegtek a helyesírási és ékezethibák. Ezeket a
hibákat kijavítva közlünk részleteket a levelekbõl.
Kedves dr. Jessup!Az, hogy a nyilvánossághoz fordult, s kérte olvasóit, gyakoroljanak nyomást
kongresszusi képviselõikre az Einstein-féle egységes térelmélet további kutatásával
és tökéletesítésével kapcsolatban, abszolút fölösleges dolog volt…
Eredményeit barátom, dr. Franklin Reno felhasználta… Ez ma már bizonyíték arra
nézve, hogy az egységes térelmélet bizonyos mértékig helyes…
Az eredmény egy torpedóromboló és teljes legénységének láthatatlanná tétele,
mégpedig a tengeren 1943 októberében. Az erõtér formája lapított gömbszerûség
volt, és mintegy száz yard (91 méter), esetleg valamivel több vagy kevesebb – ez a
Hold pozíciójától és a szélességi foktól függ – és a hajó minden oldalára kiterjedt.
Ezen a téren belül minden személy egymásba olvadt és bár voltak néhányan a
fedélzeten, akik megõrizték saját alakjukat, aztán ezek is egyszerûen a semmibe
tûntek. Az erõtéren kívül lévõk semmi mást nem láttak, csak a hajótest visszamaradt
formáját a vízben… A kísérleti hajó eredeti legénységébõl csak kevesen maradtak
meg máig, uram. A legtöbben megõrültek, egyikük a felesége és a gyermekei szeme
láttára, két másik társa jelenlétében egyenesen átment a ház falán és soha többé
nem látták; Ketten, miközben a kompaszt ellenõrizték, lángokká váltak, vagyis
megmerevedtek és elkezdtek égni, égtek tizennyolc napon át… A kísérlet
eredményesen zárult, de az embereknek csalódást okozott. Vizsgálja meg ön is a
philadelphiai újság egy kis bekezdését (a lap felsõ részén, az újság hátsó
harmadában, 1944-46 tavaszán, õszén vagy telén, NEM a nyarán) ami egy aktív
tengerészekrõl szóló tudósítást közöl az elsõ utazásuk után. Egy csapszékben
gyûltek össze, a Gin Mill vagy a Beer Joint nevûben Navy Yard közelében. A
pincérnõnek valóságos sokkot okoztak azzal, hogy szinte lemerevedtek és semmi
értelmeset nem tudtak mondani azon kívül, hogy HIHETETLEN. Azt írják, csak
leírtam, amit hallottam, a nõszemélyek együgyûek voltak…
Azt szeretném, ha Ön egy kicsit utánajárna, mert egyszerûen megfulladna a
méregtõl, ha visszaemlékszik arra, hogy ezt a kutatást törvényesíteni akarta.
Megkülönböztetett tisztelettel:
Carl M. Allen
Ui.: További segítségül megadom a személyi azonosító számomat: Z416175
Néhány nappal késõbb:
Megjegyzések és kiegészítések az írással kapcsolatban… Szeretnék megemlíteni
valamit, nevezetesen azt, hogy a kísérleti hajó eltûnt a philadelphiai dokkból és alig
néhány perccel késõbb felbukkant egy másik dokkban, Portsmouth mellett, Newport
Newsban. Ez egyértelmûen és világosan mutatja, mivel a helyek ismertek, hogy a
hajó újra eltûnt. Aztán újra visszatért a philadelphiai dokkjába, néhány perc vagy még
rövidebb idõ alatt. Ez is megjelent az újságban, csak nem emlékszem, melyikben
olvastam és mikor. Valószínûleg a kísérlet végén, 1956-ban, miután abbahagyták a
dolgot, de ebben nem vagyok biztos…
Mély tisztelettel:Carl M. Allen
Mélyen tisztelt Mr. Jessup!
Ön egyértelmû bizonyítékot kért tõlem, de csak ennek a jelenségnek a
megismétlésekor tudnék Önnek valamit adni… SOHA nem tudnám teljesíteni ezt a
kívánságát… Saját személyemben akkor tudnék segíteni Önnek, ha lenne egy
hipnotizõröm, rendelkezésemre állna némi nátriumpenthotal (igazságszérum – a
szerk.) lenne magnetofonom, egy kitûnõ titkárnõm, akkor valóban értékes anyagot
tudnék készíteni Önnek…
Mr. Jessup, én álmodozó vagyok. Nem csinálok ebbõl titkot és abból sem, hogy
BIZTOS vagyok benne, az ember eljut oda, amirõl álmodik – a csillagokhoz,
mégpedig azzal a transzportálási móddal, amely által a haditengerészet véletlenül –
a legnagyobb ámulatára – eltûnni látta kísérleti hajóját, ami néhány perc múlva több
száz tengeri mérfölddel távolabbra bukkant fel…
Talán a haditengerészet ezzel a véletlen transzportálással már rendelkezik azzal,
amit az Ön UFO-jának építésénél is alkalmaztak. Ez logikus végkövetkeztetés,
függetlenül attól, milyen szempontból tekintjük. Mit gondol errõl???
Mély tisztelettel:
Carl Allen
Allende óvta Jessupot az egységes térelmélettel kapcsolatos kutatásoktól. Ezt azzal
indokolta, hogy az USA haditengerészete már gyakorlatban kipróbálta az elméletet,
azaz láthatatlanná tett egy hajót, ami annak legénységére nézve szörnyû
következményekkel járt.
Jessup válaszolt a levélre és további részletek iránt érdeklõdött, de Allende nem
tudott több információval szolgálni. Eközben Washingtonban is szóbeszéd tárgya lett
Jessup és könyve.
Az Office of Naval Research (Tengerészeti Kutatási Hivatal) 1955 augusztusában
egy névtelen feladótól kapott egy példányt a könyvbõl. Mindegyik lap tetején, alján és
oldalán megjegyzéseket fûztek a szöveghez, mintha a könyv olyasvalakitõl
származott volna, aki foglalkozott az UFO-kkal, azok meghajtásával, valamint az
ezeket irányító lények feltételezhetõ lakhelyével.
A könyv az ONR két tisztje, George W. Hoover, a különleges projektek parancsnoka
és Sidney Sherby százados kezébe került. Az urak meghívták Jessupot
Washingtonba, megmutatták neki a széljegyzetekkel ellátott könyvet és
megkérdezték, mi a véleménye ezekrõl. Jessup szerint a jegyzetek Allende
kézírására emlékeztettek, s átadta a férfitõl kapott leveleket is. A tisztek lemásoltatták
a könyvbe írt megjegyzéseket, hogy olvashatóbbak, illetve kezelhetõbbek legyenek,
majd a texasi Varo Manufacturing Company kiadta a teljes szöveget.
Az ONR nem adott kielégítõ választ arra, miért érdeklõdik az anyag iránt, sõt azt
nyilatkozták, hogy hivatalosan nem is foglalkoznak vele. Hoover és Sherby csupánmagánemberként érdeklõdik az UFO-k iránt – bár ezek kutatása 1956-ban még
gyermekcipõben járt. A Varo-kiadáshoz írt elõszavukban azt a dicsérendõen okos
véleményüket nyilvánították ki, hogy nincs olyan részlete, amely a klasszikus
tudomány álláspontja szerint elfogadható lenne, bár a nehézségi erõ természetének
kutatásakor ezeket az utalásokat nem lehet figyelmen kívül hagyni. Feltételezhetõ
azonban, hogy Hoover és Sherby érdeklõdése valóban csak egyéni volt, õk állták a
Varo-kiadvány költségeit, és minden további kutatást a saját zsebükbõl fedeztek. Az
nem ismeretes, hogy maga Jessup folytatott-e további vizsgálatokat. Az ebben a
témakörben való ügyködése meglehetõs hirtelenséggel fejezõdött be, ugyanis 1959
április 20-án holtan találták autójában a floridai Dade Country Parkban. Úgy tûnt,
Jessup a kipufogógázt egy tömlõn keresztül a kombi belsejébe vezette, tehát
öngyilkosságot követett el.
Valóban így történt? Halála sok spekulációra adott okot. Jessup nem az az ember
volt, aki ily módon vált volna meg az élettõl. Akadtak, akik feltételezték, valakik
megölték õt, mert vonakodott felhagyni az UFO-kutatással.
Man in Black (MIB), vagyis férfiak feketében – így nevezték el azokat a
kormányhivatalnokokat, akik alkalmanként felkeresték a különbözõ UFO-kutatókat,
és rábeszélték õket, hogy hagyják abba az effajta foglalatosságokat. Mások viszont
úgy gondolták, Jessup személyes problémái miatt depresszióssá vált és tudni vélték,
hogy egy közeli barátjának beszélt is az öngyilkosságról.
Jessup levelezõpartnerérõl, Carlos Miguel Allende/Carl M. Allenrõl keveset lehet
tudni, nem lépett kapcsolatba senkivel és csak kevesekkel állt szóba. Ezekhez a
szerencsésekhez tartozott Charles Berlitz és William Moore, akik egyébként alig
tudtak meg többet annál, amit már Jessup is közölt velük. Végül azonban sikerült a
kísérleti hajtót az Eldridge nevû rombolóval azonosítani.
Carlos Allende személye mindvégig rejtély maradt. Legalább öt, különféle álneve
volt; 1925-ben született a pennsylvaniai Springdale-ben. Apja ír, anyja cigány
származású volt. 1942 július 14-tõl 1943 május 21-ig az USA haditengerészeténél
teljesített szolgálatot. 1943. júliusában átkerült a kereskedelmi hajózáshoz, innen
1952-ben távozott.
Azóta látszólag céltalanul járt-kelt az országban. Állítólag a Varo Company is
meghívta és szoros kapcsolatban állt dr. Edward U. Condonnal, aki a coloradoi
egyetem UFO-kutató projektjének vezetõje volt. A Jessuphoz írt két levélnek
igazolhatóan Allende a szerzõje, s õ írta az ONR-hez küldött könyv széljegyzeteit is.
Allende azt állította, hogy 1943-ban egy bizonyos dr. Franklin Reno Einstein
elméletét felhasználva továbbfejlesztette az egységes térelmélet kutatását. Ezt az
USA haditengerészete kísérletileg kipróbálta, melynek következtében az Eldridge
teljes legénységével együtt láthatatlanná vált. Mindezt 1943 októberében Allende az
S.S. Adrew Eurseth teherhajó fedélzetérõl nézte végig. Azt is közölte Berlitz-cel és
Moore-ral, hogy az Eldridge-t különleges erõtér vette körül, ami 90 méterre terjedt ki
a hajótól, sõt, õ maga is egészen könyékig benyúlt ebbe a sajátságos térbe.
A kísérlet eredményes volt, noha Allende titokzatos és rémisztõ mellékhatásokról is
beszélt, amiket a legénység szenvedett el: néhányan meghaltak, mások megõrültek,egy páran pedig idõlegesen újra láthatatlanná váltak. Sõt, egyszer egy philadelphiai
bárban nagy csõdület támadt, mert a legénység egyik tagja hirtelen eltûnt a
semmiben.
Allende még azt is közölte, hogy további kísérletek is folytak, amikor a hajót egy
másik dokkba, a virginiai Newport News közelébe teleportálták. Bár ennek nem volt
szemtanúja, mégis tájékoztatta Jessupot, hogy olvasott errõl az egyik philadelphiai
újságban.
Végezetül Allende közölte személyi azonosító számát: Z 416175 és néhány tanú
nevét, akik az általa elmondottakat valamilyen formában meg tudják erõsíteni.
A haditengerészet természetesen azóta is tagad mindent, és szenzációhajhász
ostobaságnak minõsíti az ügyet.
A legendát azonban nem lehet a szõnyeg alá seperni.